REPERTUAR - OPISY

2 marca, godz. 18.30 - Aula
UROCZYSTE OTWARCIE X POLKOWICKICH DNI TEATRU
- Janusz Gajos


Spektakl studentów II roku Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej,
Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi z udziałem Janusza Gajosa
WESELE, AKT I
Stanisław Wyspiański

opieka pedagogiczna: Janusz Gajos


20 listopada 1900 roku odbył się ślub poety Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną, córką chłopa z Bronowic Małych. Huczne wesele - w dworku ożenionego z siostrą panny młodej Włodzimierza Tetmajera i w sąsiadującej z dworkiem chacie jej rodziców - trwało kilka dni. Zostali na nie zaproszeni krewni i przyjaciele Rydla i Tetmajera ("goście z miasta" - między nimi Wyspiański) oraz prawie cała wieś. Jak wspomina Tadeusz Boy-Żeleński w "Plotce o <<Weselu>> Wyspiańskiego - artysta "szczelnie zapięty w swój czarny tużurek, stał całą noc oparty o futrynę drzwi, patrząc swoimi stalowymi, niesamowitymi oczyma. Obok wrzało weselisko, huczały tańce, a tu do tej izby raz po raz wchodziło po parę osób, raz po raz dolatywał jego uszu strzęp rozmowy. I tam ujrzał i usłyszał swoją sztukę."

PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA FILMOWA, TELEWIZYJNA I TEATRALNA IM. LEONA SCHILLERA Z ŁODZI

Od momentu swojego powstania w 1948 roku Szkoła Filmowa w Łodzi stanowiła spełnienie marzeń filmowców o placówce, która pełniłaby funkcje edukacyjne, a jednocześnie była centrum życia filmowego.

Pierwszymi wykładowcami Szkoły zostali Jerzy Bossak, Jerzy Toeplitz, Wanda Jakubowska, Stanisław Wohl i Antonii Bohdziewicz, związani z przedwojennym kinem artystycznym. Oni też podjęli się stworzenia pierwszych programów nauczania na dwóch kierunkach, obejmujących reżyserię filmową i sztukę operatorską.

Wśród studentów, którzy rozpoczynali wówczas naukę znaleźli się późniejsi reżyserzy (Andrzej Munk, Andrzej Wajda, Janusz Morgerstern, Kazimierz Kutz) oraz operatorzy (Jerzy Wójcik, Witold Sobociński, Mieczysław Jahoda i Wiesław Zdort). Pokolenie to przeszło do historii kinematografii jako najbardziej wyrazisty nurt estetyczny i ideowy w polskim kinie powojennym - zwany "polską szkołą filmową". Szkoła Aktorska, w początkowych latach swojej działalności kierowana przez Kazimierza Dejmka, mogła poszczycić się tak utytułowanymi absolwentami jak Jadwiga Barańska, Jerzy Antczak czy Jan Machulski.

Rok 1956 przyniósł zauważalne zmiany w życiu Szkoły, która stała się prawdziwym centrum życia filmowego kraju. Symbolem tego okresu było zdobycie przez Romana Polańskiego nagrody na festiwalu filmowym podczas Wystawy Światowej EXPO 1958 za film "Dwaj ludzie z szafą".

Lata sześćdziesiąte to okres stabilizacji pozycji Szkoły. Na Wydziale Reżyserii studiują wówczas: Jerzy Skolimowski, Krzysztof Zanussi, Edward Żebrowski, Krzysztof Kieślowski, Marek Piwowski, Wojciech Marczewski i Marcel Łoziński, zaś na Wydziale Operatorskim - Adam Hollender, Sławomir Idziak, Andrzej Jaroszewicz czy Edward Kłosiński. To nowe pokolenie twórców filmowych zaistnieje w kinematografii nurtem zwanym "kinem moralnego niepokoju".

Absolwenci łódzkiej Szkoły Filmowej zaczynają być rozpoznawalni w świecie. Niektórzy, jak Polański, Skolimowski czy Hollender, wybierają emigrację i pracują na Zachodzie. Wydział Aktorski, będący od 1958 roku integralną częścią Filmówki, może poszczycić się wówczas takimi absolwentami jak Janusz Gajos, Zygmunt Malanowicz czy Barbara Brylska.

Po 1968 roku wykładowcą, a później rektorem zostaje Wojciech Jerzy Has, który swoim autorytetem artystycznym zapewnia Szkole poczucie niezależności. Uczelnia wychowuje kolejne pokolenia studentów, studiują na niej m.in.: Ryszard Bugajski, Feliks Falk, Filip Bajon, Piotr Szulkin, Juliusz Machulski, Janusz Kijowski, Zbigniew Rybczyński, Bronisław Wrocławski, Mariusz Benoit i Krzysztof Stroiński. W tym okresie Szkoła zaczyna brać udział we wszystkich liczących się festiwalach filmowych na całym świecie. Filmy studentów Filmówki pokazywane są w Cannes, Monachium, Nowym Jorku, Oberhausen, Mannheim czy Poitiers.

Przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych przyniósł uczelni tak utalentowanych studentów jak Robert Gliński, Piotr Sobociński, Jan Jakub Kolski, Dorota Kędzierzawska, Władysław Pasikowski, Mariusz Grzegorzek czy Paweł Edelman. Przełom ustrojowy pozwolił Szkole Filmowej na rozwinięcie skrzydeł - rozpoczęła się jej rozbudowa, zainwestowano w najnowocześniejszy sprzęt filmowy. Aktorzy przygotowywani są w równym stopniu do pracy w teatrze, jak i w kinie czy telewizji. Pośród absolwentów szkoły wyróżniają się Zbigniew Zamachowski, Cezary Pazura, Wojciech Malajkat i Edyta Olszówka.

Proces przemian trwa. Produkcja filmowa, montaż, scenariusz, fotografia, media cyfrowe, dziennikarstwo telewizyjne - nowo otwarte kierunki najlepiej świadczą o tym, jak bardzo zmieniła się sztuka filmowa. Szkoła Filmowa w Łodzi stara się bowiem nieustannie pozostawać w centrum tych zmian i odpowiadać na zapotrzebowanie rynku medialnego.

źródło: www.filmschool.lodz.pl

wydrukuj

zobacz galerię


© Polkowickie Centrum Animacji, ul. Skalników 4, 59-101 Polkowice, tel. 076 746 88 10, fax 076 746 88 11, e-mail: poczta@pca.pl, www.pca.pl