30 marca, godz. 19.00 - Aula
Teatr "Bagatela" im Tadeusza Boya-Żeleńskiego
STOSUNKI NA SZCZYCIE
Edward Taylor
Reżyseria: Janusz Szydłowski
Przekład: Elżbieta Woźniak
Scenografia: Katarzyna Proniewska-Mazurek, Joanna Schoen
Obsada: Alina Kamińska / Dorota Pomykała, Marcin Kobierski, Piotr
Różański, Magdalena Walach / Urszula Grabowska, Aleksandra Godlewska,
Sławomir Sośnierz, Marek Litewka
fot.
Andrzej Wierdak
Brawurowa farsa w znakomitym wykonaniu! W luksusowym apartamencie
na najwyższym piętrze domu w Paryżu spotykają się wysocy urzędnicy
Komisji Europejskiej. Nie jest to typowe, nudne spotkanie starszych
panów rozmawiających
o kłopotach z rolnictwem i zanieczyszczeniu środowiska, ale pełne
napięć i nieoczekiwanych zwrotów akcji tete a tete zdradzających
mężów, flirtujących
sekretarek i nieświadomych niczego żon. Jak zakończy się dzień,
w którym główny bohater - wyższy urzędnik Brytyjskiej Komisji
Wspólnego Rynku -
Sir Clive Partrigde ma zostać wybrany przewodniczącym komisji,
jeśli na drodze do sukcesu stają mu przysłowiowe "matki, żony
i kochanki"? I czy
aby na pewno to kobiety zastawiają sidła i gubią mężczyzn?
"Zasadą farsy jest, aby zaskoczyć widza błyskotliwością,
wrażliwością aktorską, niebywałym kunsztem aktorskim - powiedział
w jednym z wywiadów
reżyser spektaklu, Janusz Szydłowski. - Widz nie ma czasu zastanawiać
się nad logiką i prawdopodobieństwem zdarzeń. Jeżeli ktoś z tej
Ťzwariowanej karuzeliť wyskoczy - mówię tutaj o aktorach - to
widz nie zorientuje się,
dlaczego coś się zawahało w tym całym dziwnym, zwariowanym świecie.
To przede wszystkim tempo i zwariowane reakcje, choć uzasadnione
psychologicznie".
"Ta przynależna tylko farsie specjalna logika śmiechu,
ten czysty rechot, któremu chodzi wyłącznie o niego samego,
czyli żadna satyra, żadna groteska,
żadne szyderstwo i żadna ironia, słowem - i Bogu dziękować -
żadnych przyszpileń do takiej czy innej cząstki rzeczywistości.
Zwyczajnie - pusty śmiech dla śmiechu pustego, śmiech czysty,
śmiech co się sam z siebie śmieje.
(Paweł Głowacki - "Dziennik Polski" 2000)